Kémia tagozat
Tanulmányi terület | Kód | Felvehető | |
Kémia tagozat | 0402 | 15 fő | |
Felvételi | Központi írásbeli vizsga magyar nyelvből és írásbeli matematikából (2021. január 23-án). | ||
Értékelés | 10%-kal számítjuk be a 7. osztály év végi jegyeit (magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem, fizika, kémia, biológia és egy idegen nyelv). Ez a „hozott pontszám”. Emellett 65%-ban vesszük figyelembe az írásbeli, 25%-ban pedig a szakirányú szóbeli vizsga eredményét. Ez a „szerzett pontszám”. |
Jellemzője: A kémia tagozat diákjai 4 évfolyamon keresztül magas óraszámban tanulják a kémiát. (A gimnáziumi tanterv szerint tanuló osztályokban csak a 10. évfolyam végéig oktatjuk a tantárgyat.) A kémia tagozat diákjai a 11. évfolyamon vagy biológia, vagy fizika, vagy matematika emelt szintű képzést választhatnak.
Kiknek ajánljuk: Ezt a képzési formát elsősorban azoknak ajánljuk, akik különös érdeklődést mutatnak a kémia iránt és/vagy olyan egyetemen vagy főiskolán* szeretnének továbbtanulni, amelyen a kémia az egyik kötelező érettségi/felvételi tárgy (*orvos, biológus, gyógyszerész, vegyész, környezetkutató, tanár).
A kémiaoktatásról
1979-ben Magyarországon elsőként indítottuk el a megszokott fakultációs rendszer helyett speciális kémia tagozatunkat. Néhány évvel később, az addigi tapasztalatok alapján, a 2002-ben elhunyt Meleg István kollégánk olyan tantervet dolgozott ki, amelyet apróbb változtatásokkal ma is használunk. Iskolánk jelentős anyagi ráfordítással folyamatosan biztosítja a jól felszerelt laboratórium működését valamint az ehhez szükséges eszköz- és vegyszerellátást. Tagozatunk az eltelt húsz év alatt a középiskolai kémiaoktatás délalföldi bázisává vált.
A speciális kémia tagozat tantervének fontosabb jellemzői, célkitűzései:
- folyamatossá teszi a tanulók kémiaoktatását az érettségiig
- a hagyományos tantervben szereplő kiegészítő témakörök törzsanyagként szerepelnek
- a törzsanyagon túlmenően fontos fizikai-kémiai ismeretanyagot dolgoz fel
- a laboratóriumi munkával anyagismeret szerzésére teremt lehetőséget, fejleszti a manuális készséget
- a laboratóriumi munka során kvantitatív és kvalitatív analitikai kémiai ismereteket nyújt
- lehetővé teszi a tanulók megfigyelő, problémafelvető és rendszerező készségének fejlesztését
- kialakítja és fejleszti a tanulók feladatmegoldó készségét
A tagozaton végzett munka hatékonyságát és eredményességét a felvételi vizsgákon és a különböző országos kémiai versenyeken elért kiváló eredmények igazolják.
Tanulóink minden évben szép sikereket érnek el az Irinyi János Középiskolai Kémiaversenyen, a Kémia OKTV-n, sőt több esetben a Nemzetközi Kémiai Diákolimpián is.
Témakörjegyzék
a kémia szóbeli felvételi vizsgára
Az anyagok tulajdonságai és változásai
Hőtermelő és hőelnyelő folyamatok
A levegő, szennyeződése és védelme
Az égés és a tűzoltás
A víz és alkotórészei
Az oldatok
Keverékek és oldatok szétválasztása
Az oldatok töménysége
Atomok és elemekAz elem és az atom
Az anyagmennyiség
Az atom felépítése
Az elektronburok
Az atomok és elemek a periódusos rendszerben
Elemek és vegyületekFémek és nemfémek
Elemmolekulák
Vegyületek, vegyületmolekulák
Ionok, ionvegyületek, ionkötés
Kémiai reakciókA kémiai reakció
A kémiai egyenlet
Kémiai számítások
Oxidáció és a redukció
Savak, savas kémhatás
Bázisok, lúgos kémhatás
Közömbösítés
A nemfémes elemek és vegyületeikA hidrogén és a víz
A halogénelemek
A klór
A sósav
Az oxigén és az ózon
A kén és vegyületei
A kénsav
A nitrogén és vegyületei
A foszfor és vegyületei
A szén és vegyületei
A szilícium és vegyületei
A fémes elemek és vegyületeik témakörben ameddig eljutottatok a tananyagban!
A szóbeli felvételi vizsga
értékelési szempontjai:
A tanuló nem a témáról beszél, tanári segítséggel sem tér át a kérdésben szereplő témára. | 0 |
A tanuló megemlít néhány információt a kérdésben szereplő témával kapcsolatban, de alapvetően nincs tisztában a kérdés lényegével. | 1-4 |
A tanuló tisztában van a feladatával, hiányos tudása miatt azonban csupán egy szűk részletét tárgyalja. | 5-9 |
A tanuló a kérdésben szereplő téma egyes részeit csak felületesen tárgyalja, illetve a felelet több súlyos szaktárgyi tévedést tartalmaz. | 10-14 |
A tanuló a kérdésben szereplő téma egy nagyobb részletével nincs tisztában, vagy sok apró hibát ejt, vagy csak tanári kérdésekre adott válaszokkal fejti ki a témát. | 15-19 |
A vizsgázó felelete során a kérdésben szereplő téma legtöbb lényeges részletét önállóan tisztázza. A felelet hiányosságára vagy apróbb pontatlanságára vonatkozó, a tanár által feltett 1-2 kiegészítő kérdésre nem tudja a választ. | 20-24 |
A tanuló felelete során a kérdésben szereplő téma minden lényeges részletét önállóan tisztázza, a tanár által feltett egy-két kiegészítő kérdésre helyesen felel. | 25 |
Kapcsolat
Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium Cím: 6720 Szeged, Tisza Lajos krt. 6-8. OM azonosító: 029743 KK-azonosító: CA0101 Elérhetőségeink |
Gyorslinkek
Legújabb hírek
Angol Tehetségkutató Versenyünk döntője következik 2021-01-15 08:38:40 |
Információk a központi írásbeli vizsgákkal kapcsolatosan 2021-01-13 11:01:25 |
Kiemelkedő eredmények az OKTV első fordulójában 2021-01-12 10:11:34 |
Angol felvételi előkészítő foglalkozások 2021-01-11 09:16:38 |
Az étkezés rendje, befizetés február hónapra 2021-01-11 08:46:52 |
Indul a tehetségkutató matematikaversenyünk 2021-01-05 13:09:05 |
Az Angol Nyelvi Tehetségkutató Versenyünk 2. fordulója 2021-01-03 14:57:08 |
A Meleg István Kémiaverseny 3. fordulója 2021-01-02 16:30:22 |
Áldott karácsonyt, boldog új évet kívánunk! 2020-12-18 12:35:05 |
A felvételi vizsgát iskolánkban megírók azonosítói 2020-12-18 11:39:21 |
Kérem, írjon valamit.
Hivatkozások
![]() |
Öregdiákok |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |